Dea Asmaria

Pada awan biru ku melakar kata-kata, pada langit cerah ku panah semua cerita...







Sifat malu
itu 
bunga diri...








 Pada suatu hari Rasulullah S.A.W, berjalan--jalan bersama puteri baginda Saidatina Fatimah r.a. Setibanya mereka berdua di sebatang pohon tamar, Fatimah terpijak pohon semalu, kakinya berdarah lalu mengadu kesakitan.

Fatimah mengatakan kepada bapanya apalah gunanya pohon semalu itu berada di situ dengan nada yang sedikit marah. Rasulullah dengan tenang berkata kepada puteri kesayangan nye itu bahawa pohon semalu itu amat berkait rapat dengan wanita. Fatimah terkejut. Rasulullah menyambung kata-katanya lagi. Para wanita haruslah mengambil pengajaran dari pohon semalu ini dari empat aspek....

1- Pohon semalu akan kuncup bila di sentuh. Ini boleh diibaratkan wanita perlu mempunyai perasan malu(pada tempatnya)

2- Semalu mempunyai duri yang tajam untuk mempertahan kan dirinya. Oleh itu, wanita perlu tahu mempertahankan diri dan maruah sebagai wanita muslim.

3- Semalu juga mempunyai akar tunjang yang sangat kuat dan mencengkam bumi. Ini bermakna wanita soleha hendaklah mempunyai keterikatan yang amat kuat dengan Allah rabbul alamin.

4- Dan akhir sekali, semalu akan kuncup dengan sendirinya apabila senja menjelang. Oleh itu para wanita sekelian, kembalilah kerumah mu apabila waktu senja menjelang. Ambillah pengajaran dari semalu walaupun ianya sepohon tumbuhan yang kecil.

0 comments:

BiCaRa HaTi

YA ALLAH..
Jadikan aku wanita Soleha...
yang baik di antara yg terbaik dan kurniakanlah aku pendamping yg baik..
dalam mendapatkan sesuatu yg terbaik dari Mu...Amin..

SuaRa HaTi

Saya hanya ada satu hati. Sekali saya jatuh cinta, sekali itulah tuk selamanya...& kerana itu saya sentiasa kosongkan hati saya utk insan yg sepatutnya..

Followers

About Me

My photo
-Siti Asmaa -Dea Asmaria (Nama pena) -1988 -insan biasa yg sukakan ssuatu dlm keadaan biasa2 sahaja -Suka membaca & suka mengarang
Powered by Blogger.

ConTest

My KarYa

My KarYa
Cerpen Utk Graduan

Sambungan Cerpen Utk Graduan (Dulu, Kini & Selamanya part 1 & part 2)

Burung Jenjang Kertas

Resume Cinta Maisara

Puisi Untuk Damia

Kekasih Halal

Hanya Di Mercu

Si Baju Putih Di Awan Biru

Blog Walking